VALÈNCIA HISTÒRICA

El alumnes faran un recorregut per la València antiga, visitant edificis i barris característics com la Llotja de València, carrers del barri del Carme, la Almoina o la Catedral que conserven restes que daten des de la creació de la ciutat fins a l’edat moderna. Amb aquest recorregut els alumnes coneixeran l’evolució de la ciutat i com ha afectat aquesta a l’estructura que té hui en dia.

CORTS VALENCIANES

Façana del Palau de les Corts Valencianes, antiga casa dels Borja. Aquest edifici monumental és uns dels senyals d’identitat del gòtic tardà del paisatge urbà de la València del segle XVI, vinculat en el seu origen a la casa ducal de Gandia.

Les Corts Valencianes és la institució de la Generalitat Valenciana que representa el poble valencià, a través dels seus parlamentaris, elegits per mitjà de sufragi universal directe, lliure i secret.

El alumnes de 6é realitzaran una visita a l’interior de les Corts per a conèixer el funcionament d’aquestes i observar com es du a terme el sistema governamental valencià.

SWING DANCE

«Swing dance» is a type of dance that developed with the swing style of jazz music in the 1920s-1940s, with the origins of each dance predating the popular «swing era». During the swing era, there were hundreds of styles of swing dancing, but those that have survived beyond that era include: Lindy Hop, Balboa, Collegiate Shag, and Lindy Charleston. Today, the most well-known of these dances is the Lindy Hop, which originated in Harlem in the early 1930s. While the majority of swing dances began in African American communities as vernacular African American dances, a swing era dance, like Balboa, developed outside of these communities.

Black Bottom is, since December 2012, a swing dance school in Valencia, formed by a group of friends with a common hobby: music, dance and culture of the 20s, 30s and 40s. Their main activity is focused on the Lindy Hop and the Charleston, two of the most popular dance styles within swing music. Miguel Cozar, Lucía Galiana and Paloma Marques are members of this school and will come to Gençana to share with us the spirit of this lively and joyful dance.

Students of 1st Baccalaureate will enjoy in this workshop as a complementary activity of the didactic unit “LITERARY CARNIVAL PROJECT”.

Finally, we would like to express our gratitude for the collaboration of Ampa Jacaranda in the realization of these workshops.

DISEÑO DE CAMISETAS

Artur Heras  inicia su actividad como grafista en los años 70, actividad que mantendrá a lo largo de décadas siempre vinculada con temas artísticos y culturales. Artista plástico pionero de las primeras manifestaciones del pop-art o el nuevo realismo, en su trabajo gráfico quedan patentes los vínculos con éstos movimientos.

Un núcleo importante de su producción fue diseñada para la sala de exposiciones Parpalló que dirigió (1980 /1995) en la que exhibieron sus trabajos importantes artistas de ámbito internacional.

El Ministerio de Educación y Cultura le concedió el premio al mejor libro –Ronda dels veïns de l’ermita- editado en 1985 y el de Cultura francés le nombró Chevalier des Arts et des Lettres en 1997. En 2011 recibe la Medalla de S. Carlos de la Facultad de Bellas Artes.

Su obra ha sido expuesta en numerosas ciudades: Madrid, Sevilla, Zaragoza, Barcelona, Santander, Palma de Mallorca, así como Paris, México D.F.,Munich, Buenos Aires Berlín y Belgrado. Destacan las que bajo el título de Bandera, bandera mostró la Fundación Joan Miró de Barcelona en 1980 o la antológica, que en 1995, exhibió el IVAM de Valencia; en 2013 expuso la colección del Centre d’Art Contemporani de Perpignan en la Fundación Chirivella-Soriano de Valencia, Espills, paranys i banderes en el Museu d’Art de Sabadell en el 2014 y en el último año, la muestra con grandes formatos No Ficció exhibida en las Salas La Nau de la Universidad de Valencia y en el Centro de Arte àcentmètresducentredumonde, Perpignan.

Artur Heras va a trabajar con los alumnos en la creación y ejecución del diseño de las camisetas que los alumnos de 4º de ESO venden para sus viajes de estudios.

THE CHOCOLATE MAN

Laia Sales and Mari Marcos are the founding members of “Decopivolta Theatre Company” since 2011

They are formed as an actress in Barcelona, at the “International School of Theatre Berty Tobías”. There they both were involved in Lecoq method.

Laia is formed as a contemporary dancer specializing herself in Sport Dance during more than 10 years. Mary is specializing herself as a clown.

They were formed with artists such as Sergi Claramunt ( mimo and founder of the ONG’S Payasospital), Michael Doofy (artistic director of Cirque du Soleil), Cristian Athanassious (international famous clown), Stephane Boko (choreographer of Cirque du Soleil)….among others.

Their first show” Doble cita” , won the first award at the VI Internacional Clown Festival of Xirivella in 2011. They won a special mention in “XI Circuito Café Teatro de Valencia”. From 2021 they work on artistic voluntary of the ONG’S Payasospital.

Laia and Mary are habitual collaborators guest of Gençana. In this respect, they have given several workshops of mime to parents and students of our school. We also had the opportunity to enjoy some of their performances.

Students from the 5th course of Primary will enjoy in this workshop as a complementary activity of the didactic unit “LITERARY CARNIVAL PROJECT”.

EL CARTEL

La diseñadora gráfica Esther Maré realizó la Licenciatura Superior en Diseño en la Universidad UP de Curitiba (Brasil) y más tarde, hizo el Postgrado en Diseño Editorial en la Escuela Universitaria de diseño Esilava, en Barcelona.

En sus inicios, trabajó en Lumen (agencia de diseño de Curitiba) y, desde el año 2003, trabaja de forma independiente en gráfica editorial, promocional e identidad visual desde Curitiba, Barcelona y actualmente en Valencia.

Ha trabajado entre otros muchos, para clientes tales como: Berlitz, Acervo de Artes de Curitiba, Escola Palmares, Museu de Història de Barcelona, Institut Català de la Dona, Agencia Literaria Sandra Bruna.

Gracias a esta entrada, los alumnos de 1º de Secundaria se introducirán en el diseño gráfico, lo cual les servirá para realizar el cartel del pasacalle circense del Carnaval Literario Gençana.

X